4 ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΠΟΥ ΠΑΣΧΟΥΝ ΑΠΟ ΑΓΧΟΣ! | INMEDHEALTH

4 Χρήσιμες Συμβουλές Διαχείρισης Ατόμων που Πάσχουν από Άγχος!

Όλοι μας γνωρίζουμε και έχουμε βιώσει σε κάποια περίοδο της ζωής μας συμπτώματα άγχους, καθώς και τα επακόλουθα του, όπως αυπνία, κόπωση, έλλειψη συγκέντρωσης κ.α. Το άγχος αποτελεί έναν φυσιολογικό μηχανισμό επιβίωσης για τον ανθρώπινο οργανισμό, καθώς είναι αυτό που τον κινητοποιεί να δράσει, και κατ’ επέκταση να επιβιώσει. Για παράδειγμα ένας μαθητής εν όψει πανελλαδικών εξετάσεων βιώνει άγχος, το οποίο τον κινητοποιεί να διαβάσει προκειμένου να επιτύχει. Αυτό θεωρείται ωφέλιμο άγχος που βοηθά κάποιον να κινητοποιηθεί ώστε να βγάλει σε πέρας μια κατάσταση. 

Ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται και βιώνει διαφορετικά το άγχος, το οποίο μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Ωστόσο, όταν αυτό λαμβάνει δυσλειτουργική μορφή και καθιστά δύσκολη ή ανυπόφορη την καθημερινότητα του ατόμου και κατ’επέκταση την λειτουργικότητα του, τότε μιλάμε για παθολογικό άγχος που είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστεί μαζί με κάποιον ειδικό. Στο  παράδειγμα με τον μαθητή, παθολογικό άγχος μπορεί να είναι η διαρκής ένταση και ανησυχία του,(για διάστημα μηνών) οι επίμονες σκέψεις γύρω από τις εξετάσεις, η παρουσία σωματικών συμπτωμάτων που προέρχονται από άγχος, έλλειψη συγκέντρωσης και προσοχής κλπ. Παρακάτω θα δοθούν κάποιες απλές συμβουλές που μπορούν να αποβούν ωφέλιμες ώστε να χειριστούμε καλύτερα έναν δικό μας άνθρωπο που πάσχει από άγχος.

1. Πολλές φορές όταν κάποιος είναι αγχωμένος και το δηλώνει, σπεύδουμε να πούμε εκφράσεις όπως «ηρέμησε» ή «μην αγχώνεσαι». Παρά την καλή πρόθεση να βοηθήσουμε, αυτό είναι κάτι που δεν βοηθά τον άνθρωπο που έχει άγχος καθώς γνωρίζει ότι πρέπει να ηρεμήσει απλώς δεν ξέρει τον τρόπο. Θα ήταν επομένως ωφέλιμο να τον ρωτήσουμε «τι είναι αυτό που σε αγχώνει;» ή «τι πιστεύεις θα σε έκανε να χαλαρώσεις». Με αυτόν τον τρόπο τον βοηθάμε περισσότερο να καταλάβει τον ακριβή λόγο που είναι αγχωμένος και δείχνουμε πως νοιαζόμαστε πραγματικά,  προσπαθώντας μαζί να βρούμε λύσεις.

2. Ένα συχνό λάθος που γίνεται είναι να ελαχιστοποιούμε την σημαντικότητα του λόγου που κάνει τον άλλον να αγχώνεται. Η συχνή απάντηση που δίνουμε είναι «δεν υπάρχει λόγος να αγχώνεσαι για αυτόν τον λόγο». Λέγοντας αυτήν την έκφραση, μειώνουμε το συναίσθημα του άλλου και του δίνουμε την αίσθηση πως είναι ασήμαντο και ανύπαρκτο αυτό που αισθάνεται, με αποτέλεσμα να νιώθει μειονεκτικά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο καθένας μας αντιμετωπίζει διαφορετικά τα πράγματα και είναι προτιμότερο να  προσπαθήσουμε να δείξουμε συμπόνοια χωρίς να κρίνουμε.

3. Όταν κάποιος μας λέει για το άγχος του και την ανησυχία του, συχνά τον διακόπτουμε λέγοντας πως και εμείς αγχωνόμαστε για τον ίδιο λόγο ή πως έχουμε και μεις προβλήματα άγχους. Ίσως αυτό κάποιες φορές να λειτουργεί ανακουφιστικά αλλά τις περισσότερες φορές λαμβάνεται ως σημάδι αδιαφορίας  από την πλευρά του ανθρώπου που έχει άγχος. Η συμβουλή εδώ είναι να αφήσουμε για λίγο πίσω τον εαυτό μας για εκείνη την στιγμή και να προσπαθήσουμε να ακούσουμε ουσιαστικά τον άλλον καθώς αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι κάποιον να τον ακούσει και τίποτα παραπάνω!

4. Όταν μας αναφέρει κάποιος πως αγχώνεται να εκτελέσει μια συγκεκριμένη πράξη και επομένως την αποφεύγει  συνήθως τον υποστηρίζουμε ή μάλιστα εμείς οι ίδιοι του προτείνουμε να το αποφύγει. Ωστόσο αυτό δεν βοηθά σε καμιά περίπτωση το άτομο. Αντίθετα συντηρεί το άγχος του και δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος. Προτιμότερο είναι να τον παρακινήσουμε να το δοκιμάσει προκειμένου να δει μόνος του αν θα τα καταφέρει και πως τίποτα δεν είναι ανέφικτο αρκεί να υπάρχει θέληση και υποστήριξη.

Κλείνοντας, είναι απαραίτητο να σημειωθεί πως το άγχος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ανθρώπου και είναι ανέφικτο να μην το βιώσουμε σε κάποιες φάσεις της ζωής μας. Είναι απαραίτητο ωστόσο, να είμαστε σε επαγρύπνηση και σε περίπτωση που νιώσουμε πως είτε εμείς είτε κάποιος δικός μας άνθρωπος πάσχει από παθολογικό άγχος να εμπιστευτούμε έναν ειδικό ψυχικής υγείας για να το αντιμετωπίσουμε!

Κείμενο: Διαμαντοπούλου Κατερίνα, Ψυχολόγος

Φωτογραφία:  Photo created by creativeart - www.freepik.com

#inmedhealth
►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ
►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079
►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08
►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.blogspot.gr@gmail.com

Βρείτε μας στο Youtube!
*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια