BACK TO SCHOOL: Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ | INMEDHEALTH

Back to School: Η προετοιμασία

Σε λίγες μέρες το καλοκαίρι τελειώνει και επίσημα και δίνει την σκυτάλη του στον Σεπτέμβρη. Ο Σεπτέμβρης είναι παραδοσιακά ο μήνας όπου παιδιά και γονείς  προετοιμάζονται να υποδεχθούν τη νέα σχολική χρονιά και τις αλλαγές που αυτή επιφέρει στη μέχρι τότε ρουτίνα τους. Οι αλλαγές αυτές μπορεί να είναι μικρές, π.χ. το πρωινό ξύπνημα, αλλά και μεγάλες, όπως μια μετακόμιση σε νέα πόλη, η μετάβαση σε  νέο σχολείο, και καθιστούν αυτή τη φάση ιδιαίτερα κουραστική τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Iδιαίτερα για τους γονείς είναι σημαντικό να ελαττώσουν το άγχος τους προκειμένου να παραμείνουν λειτουργικοί. Συνεπώς, αυτή είναι η κατάλληλη περίοδος για να οργανωθούν, να προγραμματίσουν  και να φροντίσουν ώστε το παιδί τους να λάβει τα απαραίτητα εφόδια από την αρχή. Έχοντας ως στόχο τη στήριξη και τη φροντίδα του παιδιού τους είναι καθοριστικό οι γονείς να πάρουν αποφάσεις και να προβούν σε ενέργειες που θα βελτιστοποιήσουν την προσαρμογή και την ετοιμότητα του για το σχολείο.

Δεν είναι εύκολο για τα παιδιά και τους έφηβους μετά την περίοδο των διακοπών του καλοκαιριού, να αποδεχτούν την ιδέα της επιστροφής στο σχολείο

Ωστόσο, το σχολείο έχει θετικά στοιχεία σε πολλούς τομείς και σε αυτά τα θετικά σημεία είναι που πρέπει να επικεντρώνονται οι γονείς για να βοηθούν τα παιδιά στη προετοιμασία τους.

Ο ρόλος που παίζει ο παράγοντας COVID-19;

Διανύουμε μια πολύ ιδιαίτερη συνθήκη, όπου καλούμαστε να προσαρμοζόμαστε διαρκώς σε νέα δεδομένα όσον αφορά στην προσωπική, στην οικογενειακή ζωή και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στην παρούσα φάση, με το άνοιγμα των σχολείων οι γονείς και τα παιδιά επανέρχονται σε μια νέα, πρωτόγνωρη εμπειρία, έχοντας το προσωπικό τους φορτίο από τους περιορισμούς που βιώνουν σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας αλλά και από τους πολλαπλούς ρόλους που είχαν αναλάβει την περίοδο της καραντίνας. Υπάρχουν ποικίλα θέματα που απασχολούν τους  γονείς σχετικά με την επιστροφή των παιδιών τους στο σχολείο (π.χ. τήρηση των κανόνων υγιεινής, θέματα οργάνωσης, ύλη μαθημάτων, διαχωρισμός των τμημάτων, χρήση μάσκας κλπ.). Επιπρόσθετα είναι μεγάλη η αγωνία για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή και επανάκαμψη των μαθητών  και για τους τρόπους που μπορούν οι γονείς να τους υποστηρίξουν μέσα από το ρόλο τους ως σημαντικοί άλλοι.  Ωστόσο, η ψυχοκοινωνική προσαρμογή στα νέα δεδομένα και η ψυχολογική επανάκαμψη εξελίσσονται σταδιακά μέσα από τη συνύπαρξη όλων των μελών στις σχολικές μονάδες τηρώντας μέτρα ασφαλείας και προστασίας. Η ενίσχυση της ικανότητάς των παιδιών να αξιοποιούν τα δυνατά τους στοιχεία, τόσο σε ατομικό επίπεδο, όσο και στο περιβάλλον τους και να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες στη ζωή τους, είναι ιδιαίτερα σημαντική και χτίζεται σταδιακά μέσα από τα μηνύματα που δέχονται από το περιβάλλον. Ο ρόλος των γονέων είναι σημαντικός ήδη από το στάδιο της προετοιμασίας για την επιστροφή στο σχολείο.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε ως γονείς αυτή την προετοιμασία;

- Έχουμε ως αρχή το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ. Το πρόγραμμα και ο σχεδιασμός για τη σχολική χρονιά είναι η μισή διαδρομή. Όσο νωρίτερα οι γονείς ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα για την επιστροφή στο σχολείο, τόσο πιο σύντομα θα ελαχιστοποιήσουν το άγχος του παιδιού και θα το βοηθήσουν σε αυτή τη μετάβαση. Παράδειγμα προγράμματος είναι η ρύθμιση του ύπνου που καλό είναι να αρχίσει να γίνεται πριν το πρώτο κουδούνι.

- Βάζουμε μαζί με το παιδί ΣΤΟΧΟΥΣ. Είναι σημαντικό οι γονείς με τα παιδιά τους να αναλύουν τους στόχους που θέλουν να πετύχουν στο νέο σχολικό έτος. Η εμπλοκή και το ενδιαφέρον των γονιών σε αυτά που απασχολούν το παιδί, είναι εξαιρετικά καρποφόρο εάν γίνεται με το σωστό τρόπο.

- Εντοπίζουμε τις ΨΥΧΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ του παιδιού. Μέσα από συζήτηση με το παιδί βλέπουμε τις προσδοκίες του για το επερχόμενο σχολικό έτος. Τι ανησυχίες έχει, τι σκέφτεται για τη νέα σχολική χρονιά. Δηλώνουμε λεκτικά και δείχνουμε συναισθηματικά ότι θα είμαστε δίπλα του σε ό,τι πρόβλημα αντιμετωπίσει, χωρίς να ασκούμε περίσσια κριτική. Συζητάμε βασικούς κανόνες με το παιδί πριν από την έναρξη του σχολικού έτους και αποφεύγουμε τις συχνές αλλαγές.

- Ενθαρρύνουμε το παιδί να επιλέξεις ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, που επιθυμεί αυτό, χωρίς να το βομβαρδίζουμε με ερωτήσεις και περιττές πληροφορίες. Το σχολικό πρόγραμμα είναι αρκετά φορτωμένο για να εντάξουμε πολλές δραστηριότητες και θα πρέπει να εξασφαλίζεται ο ελεύθερος χρόνος που είναι απαραίτητος για την ψυχική υγεία των παιδιών.

- Επικεντρωνόμαστε στα ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ του σχολείου, όπως ότι θα ξαναδούν τους φίλους τους που μπορεί να έλειπαν διακοπές όλο το καλοκαίρι, θα γνωρίσουν νέες παρέες, θα αγοράσουν νέες σχολικές προμήθειες, θα ασχοληθούν με νέα αθλήματα και άλλες δραστηριότητες.

 Με αυτούς τους τρόπους, ενθαρρύνεται η προσαρμογή του παιδιού για την επιστροφή στο σχολείο, αναπτύσσει μια αισιόδοξη προσέγγιση, καθορίζει ένα πλαίσιο των δράσεων και του προσφέρει ενθουσιασμό.

Κείμενο: Διαμαντοπούλου Δανάη, Ψυχολόγος MSc

#inmedhealth
►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ
►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079
►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08
►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.blogspot.gr@gmail.com

Βρείτε μας στο Youtube!
*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια