Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες.
Τι είναι η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση;
Σύμφωνα με τον Νόμο Ειδικής Αγωγής 3699/2008: « Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ».
Η Ειδική Αγωγή αποτελεί μια ατομικά σχεδιασμένη, εξειδικευμένη, εντατική και στοχοκατευθυνόμενη διδασκαλία και περιλαμβάνει Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα (ΕΕΠ) παρέμβασης και διδασκαλίας, κατάλληλα διαμορφωμένα για την κάλυψη των αναγκών των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μέσα από την χρήση προσαρμοσμένων υλικών και μεθόδων.
Η παροχή ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης λαμβάνει χώρα σε τάξεις γενικής εκπαίδευσης, σε ξεχωριστές τάξεις σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης, σε τμήματα ένταξης, σε ειδικά σχολεία, σε σχολεία – οικοτροφεία και μέσω προγραμμάτων στο σπίτι ή στο νοσοκομείο, ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες κάθε παιδιού.
Ποια είναι τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;
Όλα τα παιδιά διαφέρουν μεταξύ τους ως προς τα σωματικά και συμπεριφορικά τους χαρακτηριστικά, καθώς και ως προς τις ικανότητές τους για μάθηση. Οι διαφορές αυτές των παιδιών συνήθως είναι σχετικά μικρές, γεγονός που τους επιτρέπει την φοίτηση και εξέλιξή τους μέσω της παρεχόμενης δημόσιας ή ιδιωτικής γενικής εκπαίδευσης. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες διαθέτουν σωματικά γνωρίσματα ή μαθησιακές ικανότητες που διαφέρουν από τον μέσο όρο και για τον λόγο αυτό χρειάζονται εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης ή ειδικής αγωγής για να επωφεληθούν πλήρως από την εκπαίδευση.
Πιο αναλυτικά, ο όρος παιδιά με ειδικές ανάγκες περιλαμβάνει παιδιά με μαθησιακά ή/ και προβλήματα συμπεριφοράς, παιδιά με σωματικές αναπηρίες ή αισθητηριακές διαταραχές και παιδιά που είναι χαρισματικά σε νοητικό επίπεδο ή έχουν κάποιο ειδικό ταλέντο, και αντιπροσωπεύει περίπου το 12% του πληθυσμού σχολικής ηλικίας. Με βάση λοιπόν τον παραπάνω διαχωρισμό διακρίνουμε τις ακόλουθες κατηγορίες:
1)Διανοητικές αναπηρίες (νοητική καθυστέρηση),
2)Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, κτλ.),
3)Συναισθηματικές ή συμπεριφορικές διαταραχές,
4)Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού),
5)Διαταραχές λόγου ή ομιλίας,
6)Διαταραχές ακοής (βαρηκοΐα, κώφωση),
7)Διαταραχές όρασης (τύφλωση, μερική όραση),
8)Σωματικές αναπηρίες, Χρόνια προβλήματα υγείας και ΔΕΠ-Υ,
9)Τραυματική εγκεφαλική βλάβη,
10)Πολλαπλές αναπηρίες,
11)Χαρισματικότητα και ταλέντα
Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διαφέρουν, όπως προαναφέρθηκε από τον μέσο όρο και χρήζουν προγράμματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης για να επωφεληθούν πλήρως από τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, ωστόσο δεν μειονεκτούν. Η έγκαιρη παρέμβαση και αντιμετώπιση αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχίας για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως άλλωστε και για όλα τα παιδιά.
Κείμενο: Χρυσάνθη Σολωμού, Σπουδάστρια Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας.
Βιβλιογραφία:
• https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/n-3699-2008.html
• William Lee Heward, Παιδιά με ειδικές ανάγκες/ Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση (ι’ έκδοση), εκδόσεις ΤΟΠΟΣ.
0 Σχόλια