Δυσάρεστα Συναισθήματα: Αδέλφια και παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες | InMedHealth


Δυσάρεστα Συναισθήματα: Αδέλφια και παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

« Μου αρέσει η ζωγραφιά του αδελφού μου γιατί είναι ιδιαίτερη όπως και αυτός..» - Αδαμαντία, 10 ετών

Η ύπαρξη ενός παιδιού με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην οικογένεια αναμφίβολα επηρεάζει όλα τα μέλη αυτής της οικογένειας, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. 

Σίγουρα, η συμβολή των γονέων για την διαχείριση των ισορροπημένων σχέσεων εντός της οικογένειας είναι καθοριστική, ωστόσο επειδή ένα παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χρήζει εκ των πραγμάτων μεγαλύτερης προσοχής, τα υπόλοιπα παιδιά της οικογένειας, αν υπάρχουν, βιώνουν συχνά δυσάρεστα συναισθήματα. 

Πολλές φορές λοιπόν, ιδίως αν υπάρχει μικρή διαφορά ηλικίας ή ακόμη όταν τα παιδιά είναι του ίδιου φύλου , τα παιδιά χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αισθάνονται ότι δεν έχουν την πλήρη προσοχή ή την έγνοια των γονέων τους. 

Συγκεκριμένα, από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα αδέλφια των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εντός της οικογένειας είναι: 

α) ο περιορισμένος χρόνος και η προσοχή που τους δίνεται από τους γονείς, 

β) η αίσθηση ότι η προσωπική τους ζωή δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς συχνά τους ζητείται η φροντίδα και η παροχή βοήθειας στον/στην αδελφό/ή τους, η συμπερίληψή του/της σε οποιαδήποτε δραστηριότητα και παιχνίδι επιτελούν,

 γ) οι περιορισμοί στις δραστηριότητες της οικογένειας, 

δ) η καλλιεργούμενη ενοχή σε περίπτωση που θυμώσουν με τον/την αδελφή τους που αντιμετωπίζει την οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα, 

ε) τα πειράγματα των άλλων σε ποικίλα πλαίσια, όπως η γειτονιά και το σχολείο σε συνδυασμό με την έντονη ανάγκη να υπερασπιστούν τον/την αδελφό/ή τους. 

Όλες οι παραπάνω δυσκολίες δύνανται να οδηγήσουν τα παιδιά στο βίωμα δυσάρεστων συναισθημάτων όπως: ενοχή, θυμό, ντροπή, ζήλια, απομόνωση και τύψεις. 

Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να διαχειριστεί τα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνει; 

Για την στήριξη των παιδιών προκειμένου να διαχειριστούν τα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουν μπορείτε να ακολουθήσετε κάποιες βασικές επισημάνσεις: 

Α) Δώστε ευκαιρίες στα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματα που βιώνουν. Για να γίνει αυτό είναι σημαντικό τα παιδιά να μην αισθάνονται πίεση από μέρους σας, αντίθετα δώστε τους όσο χρόνο χρειάζονται για να εκφραστούν και αναπτύξτε συζητήσεις που αυξάνουν τις πιθανότητες να εκδηλωθούν τα παιδιά. 

Β) Όταν τα παιδιά βιώνουν δυσάρεστα συναισθήματα είναι σημαντικό να μην τιμωρούνται. Βοηθήστε το παιδί να κατανοήσει ότι τα συναισθήματα που αντιμετωπίζει είναι φυσιολογικά και αποδεκτά, βοηθώντας το έτσι να μην νιώθει ενοχή γι’ αυτά. 

Γ) Δημιουργήστε ευχάριστες οικογενειακές αναμνήσεις στα παιδιά, μέσα από οικογενειακές δραστηριότητες, βελτιώνοντας έτσι τις σχέσεις μεταξύ των αδελφών. 

Δ) Αντιμετωπίστε δίκαια τους καυγάδες των παιδιών σας. Μην παίρνετε θέση δίνοντας τους τον απαραίτητο χρόνο και αν χρειαστεί βοηθήστε μέσω της συζήτησης να αντιληφθούν την πηγή του προβλήματός τους. 

Ε) Μην συγκρίνετε τα παιδιά σας. Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και είναι σημαντικό να νιώθει ότι αναδεικνύονται τα προσωπικά του χαρίσματα. 

Θα ήταν λάθος να πούμε ότι η ύπαρξη ενός παιδιού με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην οικογένεια δημιουργεί απαραίτητα δυσάρεστα συναισθήματα και δυσκολίες στα υπόλοιπα παιδιά της οικογένειας. 

Η στάση των γονέων απέναντι στα παιδιά είναι βασικός πυλώνας για την διαχείριση και αποδοχή των δυσάρεστων συναισθημάτων και την βελτίωση των αδελφικών σχέσεων γενικότερα και χρειάζεται ιδιαίτερη υπομονή και επιμονή. Μην απογοητευτείτε, το αποτέλεσμα των προσπαθειών σας θα είναι πραγματικά ανταποδοτικό.

Βιβλιογραφία

• Χατζηχρήστου Γ. Χρυσή, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ/ Αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, τυπωθήτω 

• Χατζηχρήστου Γ. Χρυσή, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ/ Σχολείο και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τυπωθήτω

Κείμενο: Χρυσάνθη Σολωμού, Σπουδάστρια Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας.

#inmedhealth
►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ
►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079
►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08
►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.blogspot.gr@gmail.com

Βρείτε μας στο Youtube!

*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια