Ας γνωρίσουμε την Δυσλεξία | InMedHealth


Ας γνωρίσουμε την Δυσλεξία

Τι είναι η Δυσλεξία; 

Η ειδική αναγνωστική δυσκολία ή δυσλεξία εντάσσεται στο ευρύ φάσμα των μαθησιακών δυσκολιών. Η δυσλεξία αποτελεί ένα επίμονο έλλειμα και όχι απλώς μια καθυστέρηση στις γλωσσικές ή βασικές αναγνωστικές δεξιότητες, το οποίο δύναται να υπερνικηθεί μέσω διαφόρων στρατηγικών αντιμετώπισης. Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί πως οι δυσκολίες στην ανάγνωση λόγω της δυσλεξίας δεν σχετίζονται με τον δείκτη νοημοσύνης των παιδιών στα οποία εμφανίζεται. 

Πού δυσκολεύεται ένα παιδί με δυσλεξία; 

Ένα δυσλεξικό παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στην γενική του συμπεριφορά, στην ανάγνωση, καθώς και στην γραφή και την ορθογραφία. Όσον αφορά την ανάγνωση τα παιδιά δυσκολεύονται να αποκωδικοποιήσουν και να επεξεργαστούν μεμονωμένες λέξεις και γραφήματα. Επίσης, παρουσιάζονται δυσκολίες και στον χειρισμό των φωνημικών δομικών στοιχείων που απαρτίζουν μια λέξη, δηλαδή τους ήχους. Ακόμη, πιο σπάνια, ελλείματα παρουσιάζονται και στο οπτικό επίπεδο επεξεργασίας ερεθισμάτων σε συνδυασμό πάντα με τις δυσκολίες στις φωνολογικές ικανότητες. 

Πότε και πώς καταλαβαίνω ότι το παιδί μου έχει δυσλεξία; 

Συνήθως τα πρώτα σημάδια της δυσλεξίας αρχίζουν να διακρίνονται όταν τα παιδιά ξεκινούν να φοιτούν στην Α’ Δημοτικού, καθώς τότε καλούνται να διαβάσουν και να γράψουν πιο εντατικά. Τα δυσλεξικά παιδιά μπερδεύουν τα γράμματα που μοιάζουν ακουστικά ή οπτικά (π.χ. ‘’γ’’ και ‘’χ’’ , ‘’θ’’ και ‘’φ’’ ), διαβάζουν αργά, συχνά παραλείποντας ή προσθέτοντας γράμματα και αδυνατούν να κατανοήσουν το κείμενο. Επίσης, δυσκολεύονται στην εκτέλεση ασκήσεων φωνολογικής ενημερότητας π.χ. να εντοπίσουν με ποια συλλαβή ξεκινά μια λέξη. 

Γίνεται λοιπόν σαφές ότι ο εντοπισμός των πρώτων δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά μπορεί να γίνει μόνο με την βοήθεια των εκπαιδευτικών, γι’ αυτό και η συνεργασία γονέων – εκπαιδευτικών πρέπει να επιδιώκεται εξ’ αρχής, καθώς είναι καθοριστικής σημασίας για την μετέπειτα πορεία των παιδιών.  Σε περίπτωση λοιπόν που ο/η εκπαιδευτικός εντοπίσει δυσκολίες στο παιδί σας οφείλει να σας παραπέμψει στο ΚΕΔΔΥ ή ιατροπαιδαγωγικό κέντρο της περιοχής σας, ώστε να εξαχθεί μια σαφής διάγνωση σχετικά  με τις δυσκολίες του παιδιού. 

Τι μπορώ να κάνω ως γονιός; 

Για την ουσιαστική υποστήριξη των δυσλεξικών παιδιών, καθώς και όλων των παιδιών που αντιμετωπίζουν την οποιανδήποτε δυσκολία, καθοριστικής σημασίας είναι η συνεργασία ανάμεσα στο σχολείο ή/και τους ειδικούς παιδαγωγούς και τους γονείς. Ως γονείς λοιπόν είναι σημαντικό να δημιουργήσετε ένα θετικό κλίμα για το παιδί, κάτι το οποίο μπορεί να είναι ιδιαίτερα ανακουφιστικό για το ίδιο.

Παράλληλα, ακολουθώντας τις συμβουλές των ειδικών και αφού το παιδί δεχθεί την κατάλληλη παρέμβαση, υπάρχουν και κάποιες γενικές συμβουλές στήριξης που μπορείτε να ακολουθήσετε στο σπίτι: 

• Παιχνίδια ανάγνωσης. Επιλέξτε αγαπημένα βιβλία, παραμύθια, κόμιξ και διαβάστε εναλλάξ με το παιδί σας φωναχτά αποσπάσματα του βιβλίου, κάνοντας το διάβασμα παιχνίδι και ενισχύοντας έτσι και τις αναγνωστικές δεξιότητες του παιδιού. 

• Παιχνίδια μνήμης. Μπορείτε να επιλέξετε παιχνίδια όπως το κλασικό Memory ή να δημιουργήσετε δικά σας παιχνίδια έχοντας ως βάση τις λέξεις ή την ακολουθία γεγονότων π.χ. Συμπλήρωσε την φράση και επανάλαβε: << Το παπί πάει σχολείο >> , << Το παπί πάει σχολείο με το λεωφορείο >> , << Το παπί πάει σχολείο με το λεωφορείο και είναι χαρούμενο >> κοκ.  

• Γίνετε ποιητές! Χρησιμοποιείστε αγαπημένες λέξεις ή φράσεις του παιδιού σας και δημιουργήστε μικρά ποιήματα με ομοιοκαταληξία. Η αναζήτηση λέξεων που δημιουργούν ομοιοκαταληξία ενισχύουν της φωνολογικές δεξιότητες του παιδιού, καθώς επίσης και την μνήμη του. 

• Οργάνωση. Φροντίστε να υπάρχει πρόγραμμα και οργάνωση στις δραστηριότητες του παιδιού. Χρησιμοποιείστε πίνακες σημειώσεων ή απλά σημειωματάρια καταγράφοντας τις υποχρεώσεις, τις ασκήσεις και όλα όσα πρέπει να φέρει εις πέρας το παιδί σας ως το τέλος της ημέρας.   

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην ξεχνάτε τον ρόλο σας ως γονιός. Η στήριξη, η φροντίδα και η αποδοχή είναι απαραίτητες και βασικές προϋποθέσεις, προκειμένου τα παιδιά με δυσλεξία να κατορθώσουν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, να αντιληφθούν και να αποδεχτούν την διαφορετικότητά τους και να εξελιχθούν. 

Βιβλιογραφία

William Lee Heward, Παιδιά με ειδικές ανάγκες/ Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση (ι’ έκδοση), εκδόσεις ΤΟΠΟΣ. 

http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/420/lgt_2009028.pdf?sequence=1 

Κείμενο: Χρυσάνθη Σολωμού, Σπουδάστρια Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας.

#inmedhealth
►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ
►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079
►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08
►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.blogspot.gr@gmail.com

Βρείτε μας στο Youtube!

*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια