Αυτισμός: Όλα όσα θα ήθελαν να γνωρίζουμε τα άτομα με αυτισμό | InMedHealth


Αυτισμός: Όλα όσα θα ήθελαν να γνωρίζουμε τα άτομα με αυτισμό

‘’ Σταματήστε να σκέφτεστε το φυσιολογικό. . . Δεν έχετε αρκετά μεγάλη φαντασία για το πώς μπορεί να γίνει το παιδί σας. ‘’ - Johnny Seitz


Ο όρος «αυτισμός» χρησιμοποιήθηκε πιο εμπεριστατωμένα μόλις το 1943 από τον Αμερικανό παιδοψυχίατρο Leo Kanner και το 1944 από τον Αυστριακό γιατρό Hans Asperger. Η ομπρέλα του αυτισμού, όπως αποκαλείται, εμπεριέχει τις Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος οι οποίες αναφέρονται σε μια ομάδα νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται στην πρώιμη παιδική ηλικία και παραμένουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής, εξαιτίας αναπτυξιακών δυσλειτουργιών του κεντρικού νευρικού συστήματος ( Alexandri, Papailiou & Nikolaou, 2017). 


Τα άτομα με αυτισμό αναμφισβήτητα αντιμετωπίζουν διάφορες δυσκολίες όσον αφορά τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στην καθημερινότητά τους. Ωστόσο αυτό που θα χαρακτηρίζαμε μεγαλύτερη δυσκολία για τα άτομα με αυτισμό αποτελεί η ανεπαρκής πληροφόρηση της κοινωνίας σχετικά με τις ιδιαιτερότητές τους και η σύνοδη έλλειψη κατανόησης. 


Αν ένα παιδί με αυτισμό λοιπόν, ήθελε να μάς επικοινωνήσει κάποια πράγματα προκειμένου να το καταλάβουμε βαθύτερα, αυτά θα συνοψίζονταν παρακάτω:  


« Σκέφτομαι με τον δικό μου τρόπο»: 

Αυτό σημαίνει πως όσο κι αν θέλω να σε καταλάβω δεν μπορώ! Σκέφτομαι με εικόνες και ήχους και δεν μπορώ να διαχειριστώ την αφηρημένη σκέψη όπως εσύ. Δεν μπορώ να αντιληφθώ τις μεταφορές που χρησιμοποιείς στον λόγο σου, κάποια είδη χιούμορ και σαρκαστικά σχόλια. Για το λόγο αυτό δυσκολεύομαι με τις κοινωνικές μου σχέσεις. 


« Οι αισθήσεις μου λειτουργούν διαφορετικά από τις δικές σου»: 

Έτσι μπορεί ένα χρώμα να με «πονάει», ένας ήχος να με αναστατώνει, ένα άγγιγμα να με ενοχλεί. Γι’ αυτό ίσως αντιδρώ έντονα και αποσύρομαι συχνά, έχω ανάγκη να προστατευτώ από το περιβάλλον μου και να νιώσω ασφάλεια. 


« Δώσε σημασία στα ταλέντα μου»: 

Μου αρέσει να με επιβραβεύεις για όλα εκείνα τα οποία καταφέρνω με επιτυχία. Μην εστιάζεις σε όσα δεν μπορώ και κοίτα πόσο καλά μπορώ να τα καταφέρω σε όσα μου αρέσουν. Σου υπόσχομαι να σε εντυπωσιάσω! 


«Βοήθησε με να κάνω παρέα» : 

Κι εγώ θέλω να παίξω με τους φίλους μου ή άλλα παιδιά της ηλικίας μου, όμως δεν ξέρω με ποιον τρόπο να τα προσεγγίσω και να συνεργαστώ μαζί τους. Τα καταφέρνω καλά στα σαφή και δομημένα παιχνίδια, αν μπορείς ενθάρρυνε τα άλλα παιδιά να με προσκαλέσουν στο παιχνίδι τους. 


«Τα οπτικά ερεθίσματα και η επανάληψη με βοηθάνε»: 

Όταν δεν καταλαβαίνω κάτι ακουστικά, δείξε το μου! Προτιμώ την αναπαράσταση κάποιων πραγμάτων προκειμένου να τα κατανοήσω. Ακόμη, ίσως χρειαστεί να μου πεις κάτι πολλές φορές, όμως αυτό με βοηθά να καταλάβω καλύτερα. 


« Έχω ανάγκη την ρουτίνα»: 

Ένα σταθερό πρόγραμμα καθημερινών δραστηριοτήτων με βοηθά να νιώθω ασφάλεια και σταθερότητα. Δεν μου αρέσουν οι ξαφνικές αλλαγές, με αναστατώνουν.  


« Προσπάθησε να με καταλάβεις, να αποδεχτείς τις ιδιαιτερότητές μου και να με υποστηρίξεις. Έτσι μπορώ να τα καταφέρω και να νιώθω ευτυχισμένος» 



Βιβλιογραφία: 

• William Lee Heward, Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση. 


Αυτισμός: Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας Λογοθεραπεία ( Ιωάννινα, 2009), πηγή: https://apothetirio.lib.uoi.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/418/lgt_2009027.pdf?sequence=1 


• Τσομπόλη (2019). Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος- Μια μελέτη περίπτωσης. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 9, 861-868.

Κείμενο: Χρυσάνθη Σολωμού, Απόφοιτη επιστημών της εκπαίδευσης και κοινωνικής εργασίας.

#inmedhealth

►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ

►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079

►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08

►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.gr@gmail.com


*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια