ΔΕΠ-Υ και μελέτη στο σπίτι
Κατά καιρούς όλοι δυσκολευόμαστε, σε κάποιες περιπτώσεις, να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας και σίγουρα όλοι μας οδηγούμαστε σε άσκοπες κινήσεις κάποιες φορές. Ένα παιδί που εκδηλώνει συνεχώς τον συνδυασμό τέτοιων συμπεριφορικών γνωρισμάτων ίσως λάβει τη διάγνωση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ). Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δυσκολεύονται να μείνουν εστιασμένα σε μια δραστηριότητα και λόγω αυτής της δυσκολίας τα παρατούν εύκολα.
Ακολούθως, η μελέτη για το σχολείο είναι μια καθόλου εύκολη πρόκληση για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, που συχνά καταλήγει σε διάβασμα ως αργά το βράδυ και συγκρούσεις μεταξύ του παιδιού και των γονέων, γεγονός που εντείνει τα επίπεδα άγχους και στους δύο.
Τι γίνεται όμως όταν πρέπει να ολοκληρώσουν την μελέτη των μαθημάτων τους για το σχολείο;
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να μελετά πιο συγκεντρωμένα τα μαθήματά του;
Βήμα 1 : Οργανώνουμε τον χώρο μελέτης
Ο χώρος μελέτης του παιδιού πρέπει να είναι συγκεκριμένος και καλά προστατευμένος από ερεθίσματα και θορύβους που μπορούν να διασπάσουν την προσοχή του. Αποφεύγουμε δηλαδή τις οθόνες (τηλεόραση, υπολογιστής κ.α.) και τους ήχους (εξωτερικούς ήχους, ήχους εντός του σπιτιού, μουσική κλπ.). Επιπλέον, προσπαθούμε να έχουμε όλα όσα χρειάζεται το παιδί για το διάβασμά του κοντά του.
Βήμα 2: Καθορίζουμε τον χρόνο μελέτης
Ορίστε μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης σε συνεννόηση με το παιδί. Είναι σημαντικό να τηρείτε το πρόγραμμα που θα καθορίσετε πολύ σχολαστικά, καθώς είναι ένας παράγοντας που βοηθάει πολύ τα παιδιά στην οργάνωση και στην εξομάλυνση των επιπέδων στρες.
Βήμα 3: Χρονόμετρο και διαλείμματα
Το χρονόμετρο είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τον έλεγχο και την ενίσχυση της συγκεντρωμένης εργασίας των παιδιών. Ορίστε λοιπόν ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο το παιδί οφείλει να φέρει σε πέρας ένα μέρος της μελέτης του. Αποφύγετε το παιδί να έχει άμεση οπτική επαφή με το χρονόμετρο καθώς κάτι τέτοιο του αποσπά την προσοχή και το στρεσάρει . Επιπλέον, επιτρέψτε του μικρά διαλείμματα. Τα διαλείμματα βοηθούν το παιδί να ηρεμήσει και να ξεκουραστεί ψυχολογικά, συνεχίζοντας το διάβασμα πιο αποτελεσματικά.
Βήμα 4: Λίστες ελέγχου
Δημιουργήστε λίστες αρμοδιοτήτων που έχει το παιδί κατά τη διάρκεια της μελέτης. Για να ολοκληρωθεί σωστά το διάβασμα στο σπίτι θα πρέπει όλα όσα έχετε καταγράψει στη λίστα να έχουν γίνει. Στις λίστες πρέπει σαφώς να περιλαμβάνεται η ετοιμασία της σχολικής τσάντας, στο τέλος του διαβάσματος. Οι λίστες βοηθούν το παιδί να οπτικοποιήσει τις αρμοδιότητές του και να νιώθει πως έχει τον έλεγχο σχετικά με αυτές, μειώνοντας τα επίπεδα άγχους.
Βήμα 5: Κινήσεις
Κατά την διάρκεια του διαβάσματος επιτρέψτε τις κινήσεις στο παιδί. Αν νιώσει πως θέλει να περπατήσει για να σκεφτεί, να κουνήσει τα χέρια ή τα πόδια και να στριφογυρίσει στην καρέκλα, αφήστε το. Η κινητικότητα αποσυμφορίζει το παιδί και το βοηθά να συγκεντρωθεί.
Extra tip: Για περαιτέρω ενίσχυση της συγκέντρωσης, βοηθητικά θα μπορούσαν να λειτουργήσουν μπαλάκια anti-stress, παιχνίδια pop it, fidget spinner και η μάσηση τσίχλας κατά την διάρκεια του διαβάσματος.
Βήμα 6: Επιβράβευση
Φυσικά είναι παραπάνω από αναγκαίο να επιβραβεύσετε τις προσπάθειες του παιδιού! Κάθε παραπάνω λεπτό συγκέντρωσης και σωστής επιτέλεσης κάποιου έργου αποτελεί επίτευγμα για το παιδί και οφείλετε να του το αναγνωρίζετε με διάφορους τρόπους, όχι απαραίτητα υλικούς.
Καταληκτικά, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός δομημένου και οριοθετημένου συστήματος οργάνωσης της μελέτης, παρ’ όλο που χρειάζεται τον χρόνο του για να γίνει συνήθεια, θα οδηγήσει σε καλύτερες εργασιακές δεξιότητες, μια αίσθηση ολοκλήρωσης, λιγότερο άγχος στο σπίτι και πολλά χαμόγελα ικανοποίησης.
Βιβλιογραφία
• William Lee Heward, Exceptional Children: An introduction to Special Education
0 Σχόλια