Τι είναι η Δυσπραξία;
Η Δυσπραξία είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που σχετίζεται με τον κινητικό συντονισμό. Για τον λόγο αυτό είναι γνωστή και ως «αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων» και αποτελεί μια διαταραχή νευρολογικής φύσεως, όπως ακριβώς και η Δυσλεξία. Η Δυσπραξία επηρεάζει κυρίως την αδρή και λεπτή κινητικότητα των παιδιών, αλλά μπορεί επίσης να επηρεάσει τον λόγο, την αντίληψη και τη σκέψη.
Χαρακτηριστικά Δυσπραξίας
Πρώιμη παιδική ηλικία (έως 3 ετών): Τα χαρακτηριστικά της δυσπραξίας στην πρώιμη παιδική ηλικία αφορούν κυρίως κινητικές δραστηριότητες που αναμένεται να κατακτήσει το παιδί μέχρι την ηλικία των 3 ετών. Οι βασικότερες ενδείξεις σχετίζονται με το μπουσούλημα και την πρόσληψη της τροφής. Για παράδειγμα, τα παιδιά δυσκολεύονται να μπουσουλήσουν με τον συνηθισμένο τρόπο και πολλές φορές προτιμούν να κινούνται καθισμένα οκλαδόν. Επιπλέον, υπάρχει δυσκολία στον χειρισμό του πιρουνιού και στην μεταφορά της τροφής από το πιάτο στο στόμα. Για τον λόγο αυτό επιλέγουν τα τρώνε με τα χέρια, αφήνοντας πολλές φορές ένα ακατάστατο σκηνικό μόλις ολοκληρώσουν το γεύμα τους.
Προσχολική ηλικία (3 έως 5 ετών): Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά με δυσπραξία εμφανίζουν έντονη κινητικότητα (π.χ. κουνούν τα πόδια τους όταν κάθονται στην καρέκλα) και συχνά οδηγούνται σε νευρικά ξεσπάσματα. Οι δυσκολίες σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης όπως η πρόσληψη τροφής είναι εμφανείς και σε αυτή την περίοδο. Επιπλέον, προβλήματα διακρίνονται σε δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας, όπως στο κράτημα του μολυβιού και στη χρήση του ψαλιδιού . Ακόμη, σε αυτή την ηλικία εμφανείς είναι και οι δυσκολίες στον λόγο και η περιορισμένη συγκέντρωση.
Σχολική ηλικία (6 έως 12 ετών): Οι μαθητές και μαθήτριες με δυσπραξία αντιμετωπίζουν γενικευμένες δυσκολίες σε ότι αφορά στην απόκτηση γνώσεων σε βασικούς τομείς. Αρχικά, δυσκολίες παρουσιάζονται στην ανάγνωση και ειδικά όταν αναφερόμαστε σε κείμενα μεγάλης έκτασης. Επίσης, πρόκληση αποτελεί και η γραφή, αφού οι δεξιότητες λεπτής κινητικότητας είναι προαπαιτούμενες. Έτσι τα παιδιά με δυσπραξία, λόγω της δυσκολίας που αντιμετωπίζουν, συχνά δεν ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες που απαιτούν πολλή γραφή, καθώς κουράζονται γρήγορα. Ελλείψεις εμφανίζονται και στα μαθηματικά αφού ο συντονισμός ανάμεσα στο μάτι και στο δάχτυλο είναι πολύ σημαντικός προκειμένου κανείς να δείξει ένα αντικείμενο και να μετρήσει ποσότητες. Αυτό το πρόβλημα οδηγεί σε μειωμένες πιθανότητες επιτυχούς έκβασης αριθμητικών ασκήσεων, ιδιαίτερα σε μικρές ηλικίες. Τέλος, τα παιδιά με δυσπραξία έχουν μεγάλη δυσκολία στην οργάνωση και συγκεκριμένα σε ότι αφορά τη διαχείριση του χρόνου τους, του εξοπλισμού, των δραστηριοτήτων ακόμη και των καθημερινών ενεργειών, που για τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης γίνονται αυτοματοποιημένα π.χ. το ντύσιμο, η προετοιμασία της σχολικής τσάντας κτλ.
Πού να απευθυνθώ ως γονιός;
Σε περίπτωση που ανησυχείτε πως το παιδί σας εμφανίζει χαρακτηριστικά δυσπραξίας και βρίσκεται σε προσχολική ηλικία απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ο οποίος θα σας παραπέμψει σε ειδικούς ανάπτυξης, όπως ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές και εργοθεραπευτές. Αν το παιδί βρίσκεται σε σχολική ηλικία ο παιδίατρός σας μπορεί να σας παραπέμψει στα κατάλληλα διαγνωστικά κέντρα.
Πρέπει να τονιστεί πως παρ’ όλο που η Δυσπραξία είναι πάθηση νευρολογικής φύσεως, ο κινητικός συντονισμός μπορεί να βελτιωθεί με τα χρόνια. Τα συμπτώματα στα παιδιά και τους ενήλικες μπορούν να αμβλυνθούν αν ακολουθηθεί η κατάλληλη θεραπεία και δοθούν συμβουλές για τις πρακτικές ενέργειες που μειώνουν τις καθημερινές δυσκολίες που η Δυσπραξία προκαλεί. Η πρώιμη παρέμβαση λοιπόν αποτελεί, για ακόμα μια φορά, μονόδρομο.
Βιβλιογραφία
Τζιβινίκου, Μαθησιακές Δυσκολίες/Ορισμοί και Βασικές Έννοιες
Παπαστεργίου, ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΔΥΣΠΡΑΞΙΑΣ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
0 Σχόλια