Προς το «Μεγάλο σχολείο» : Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό | InMedHealth

 

Προς το «Μεγάλο σχολείο» : Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό 

Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόκληση, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς. Αυτό συμβαίνει διότι κάθε είδους μετάβαση στην ζωή μας από μια οικεία κατάσταση σε μια άγνωστη θεωρείται αγχογόνα διαδικασία. Έτσι, προκειμένου να χαρακτηριστεί επιτυχημένη η κάθε μετάβαση, θα πρέπει να μας βρει κατάλληλα προετοιμασμένους. 

Υπό ποιους όρους η μετάβαση θεωρείται πετυχημένη; 

Ο όρος της μετάβασης, όταν σχετίζεται με την σχολική ζωή, ταυτίζεται συχνά με την σχολική ετοιμότητα. Ένα παιδί δηλαδή για να προχωρήσει από μια σχολική βαθμίδα σε μια ανώτερη πρέπει να πληροί κάποιες προϋποθέσεις, κυρίως σε γνωστικό και αναπτυξιακό επίπεδο. Συμπληρωματικά βέβαια, μεγάλο βάρος δίνεται και στις συναισθηματικές και κοινωνικές του δεξιότητες. Κι αυτό γιατί τα πρωτάκια μας έρχονται αντιμέτωπα με πρωτόγνωρες συνθήκες, αφήνοντας πίσω την ασφάλεια του νηπιαγωγείου και αναλαμβάνοντας, έτσι στα ξαφνικά, τις υποχρεώσεις της Α’ τάξης! 

Τα παιδιά λοιπόν θα πρέπει να έχουν αναπτύξει : 

Δεξιότητες επικοινωνίας. Δηλαδή να είναι σε θέση να εκφράζουν τις ανάγκες τους, καθώς και να κατανοούν τον συνομιλητή τους. 

Συναισθηματική ωριμότητα. Τα παιδιά που θεωρούνται έτοιμα να μεταβούν στο δημοτικό παρουσιάζονται συναισθηματικά ώριμα στην έκφραση των θετικών και των αρνητικών συναισθημάτων τους. Επίσης, είναι ικανά να μπαίνουν στη θέση του άλλου, έχει αναπτυχθεί δηλαδή ως ένα βαθμό η ενσυναίσθηση. 

Κοινωνικές δεξιότητες. Στις δεξιότητες αυτές συμπεριλαμβάνεται η ικανότητα των παιδιών να  επικοινωνούν και να συνεργάζονται με τους συνομηλίκους τους. Επιπλέον, τα παιδιά με επαρκείς κοινωνικές δεξιότητες εμφανίζονται ικανά να ελέγξουν τον εαυτό τους και να προσαρμόζονται σε καινούριες ρουτίνες. 

Γνωστικές και σωματικές δεξιότητες. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται ικανότητες όπως ο διαχωρισμός των χρωμάτων και κάποιων βασικών σχημάτων, η αναγνώριση του ονόματός τους καθώς και ορισμένων γραμμάτων του αλφαβήτου και η αρίθμηση μέχρι το 10. Όσον αφορά τις σωματικές δεξιότητες έμφαση δίνεται στην ικανότητα του παιδιού να επισκέπτεται την τουαλέτα και να τρώει χωρίς βοήθεια, καθώς επίσης και στο να χειρίζεται μικρά αντικείμενα, όπως ψαλίδι, μολύβι και μαρκαδόρους. 

Πως μπορώ να βοηθήσω ως γονιός; 

Αρχικά μείζονος σημασίας θεωρείται η επιλογή του κατάλληλου νηπιαγωγείου για το παιδί σας. Ωστόσο, εύλογα ως γονείς είναι πολλά αυτά που μπορείτε να κάνετε έτσι ώστε η μετάβαση αυτή να φαντάζει ευκολότερη. Έτσι: 

1.παίζουμε μαζί τους παιχνίδια ρόλων και φαντασίας

2.κάνουμε συζητήσεις μαζί τους για διάφορα θέματα, εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους 

3.δώστε το καλό παράδειγμα, δείχνοντάς τους πως κι εσείς νοιάζεστε για τους άλλους ανθρώπους. Τα παιδιά αντιγράφουν τις δικές σας συμπεριφορές. 

4.μιλήστε στα παιδιά σας για οποιεσδήποτε αλλαγές στην καθημερινή τους ρουτίνα, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένα 

5.να κανονίζετε συχνά συναντήσεις με άλλα παιδιά για να έχουν την ευκαιρία να παίξουν, να μοιραστούν και να συνεργαστούν

6.παίξτε μαζί τους με παιχνίδια που περιέχουν γράμματα

7.ακούστε ή και τραγουδήστε γνωστά ή αγαπημένα τους τραγούδια

8.διαβάστε και διηγηθείτε παραμύθια και ενθαρρύνετε τα παιδιά να σας διηγηθούν κι αυτά ιστορίες που τους άρεσαν

9.μετρήστε μαζί τους μες τη μέρα σκαλοπάτια, παπούτσια, δέντρα, αυτοκίνητα, κλπ.

10.παίξτε παιχνίδια ομαδοποίησης, ταξινόμησης, σειροθέτησης (με πιρούνια και κουτάλια, όσπρια, ρούχα, κουμπιά, κλπ.) 

11.αφήστε τα να εξασκηθούν σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης 

12.προτρέψτε τα να ασχοληθούν με δραστηριότητες όπως η χαρτοκοπτική, η ζωγραφική και τα παιχνίδια με πλαστελίνη

Κυριότερο και σημαντικότερο απ’ όλα: μείνετε ψύχραιμοι και αισιόδοξοι! Το παιδί που λαμβάνει αισιόδοξα μηνύματα από το περιβάλλον του προχωρά με σίγουρο βηματισμό, καταφέρνοντας να προσαρμοστεί με επιτυχία σε κάθε αλλαγή και νέο δεδομένο . 

Βιβλιογραφία 

Μπαγάκης Γ., Διδάχου Ε., Βαλμάς Φ., Λουμάκου Μ., Πομώνης Μ., Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α’ τάξη, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ 

Feldman S. Feldman, Εξελικτική Ψυχολογία: Δια βίου Ανάπτυξη, επιστημονική επιμέλεια: Ηλίας Γ. Μπεζεβέγκης, εκδόσεις Gutenberg


►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ

►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079

►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08

►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.gr@gmail.com

*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια