Μαθησιακές Δυσκολίες: Μύθοι και αλήθειες | InMedHealth


Μαθησιακές Δυσκολίες: Μύθοι και αλήθειες

Ο όρος « μαθησιακές δυσκολίες » επινοήθηκε το 1963 από τον Samuel Kirk κατά τη διάρκεια μιας ομιλίας του σε μία ομάδα γονέων, των οποίων τα παιδιά αντιμετώπιζαν σοβαρές δυσκολίες στην εκμάθηση της ανάγνωσης, της γραφής, της ορθογραφίας ή της επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων. 

Σύμφωνα με τον Hammill (1990): « Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια ετερογενής ομάδα διαταραχών που παρουσιάζεται με σημαντικές δυσκολίες: στην ακουστική αντίληψη, την ομιλία, την ανάγνωση, τη γραφή, στον συλλογισμό και στις μαθηματικές δεξιότητες. Αυτές οι διαταραχές είναι: εγγενείς στο άτομο και θεωρείται ότι οφείλονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Αν και μια μαθησιακή δυσκολία μπορεί ναι προκύπτει ως επακόλουθο: άλλων αναπηριών (π.χ. αισθητηριακή αναπηρία, νοητική αναπηρία, κοινωνική και συναισθηματική διαταραχή) ή περιβαλλοντικών παραγόντων (π.χ. πολιτισμικές διαφορές, ανεπαρκής/ακατάλληλη διδασκαλία, ψυχογενετικοί παράγοντες), δεν αποτελεί το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των συνθηκών ή επιρροών.» 

Δυστυχώς, πολύ συχνά υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες μάλιστα θα λέγαμε πως κινούνται στα όρια του μύθου. Μάλιστα πρόκειται για απόψεις οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν μονάχα στοιχείο αποθάρρυνσης για τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες, τα οποία στην προσπάθεια τους να αποδώσουν συναντούν ανθρώπους που αδυνατούν να κατανοήσουν το μαθησιακό τους προφίλ. Στο παρόν άρθρο απαριθμούνται μερικές συχνές παρανοήσεις γύρω από τις Μαθησιακές Δυσκολίες με σκοπό να αποσαφηνιστούν.  

Μύθοι και Αλήθειες για τις Μαθησιακές Δυσκολίες

Μύθος 1: « Οι Μαθησιακές Δυσκολίες θεραπεύονται » 

Αλήθεια: Όπως αναφέρεται και στον παραπάνω ορισμό οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι εγγενείς στο άτομο και είναι αποτέλεσμα δυσλειτουργίας του κεντρικού νευρικού συστήματος. Συνεπώς, αποτελούν κατάσταση που δεν «θεραπεύεται»,  αλλά αντιμετωπίζεται διαφοροποιημένα, καθιστώντας τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες ικανούς να ανταποκρίνονται μαθησιακά. 

Μύθος 2: « Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι απλά τεμπέληδες. » 

Αλήθεια: Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες χρήζουν εξειδικευμένης διδασκαλίας ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι, όταν αντιμετωπίζονται διαφορετικά απ’ ότι απαιτεί το μαθησιακό τους προφίλ, είναι φυσικό να αποθαρρύνονται και να μην επιδιώκουν την συμμετοχή, φοβούμενοι την πιθανή αποτυχία.  

Μύθος 3: « Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης. » 

Αλήθεια:  Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν είναι αποτέλεσμα χαμηλού δείκτη νοημοσύνης, οπότε θα ήταν λάθος να πιστεύουμε ότι το ένα συνεπάγεται του άλλου. Φυσικά, υπάρχουν περιπτώσεις που οι Μαθησιακές Δυσκολίες μπορεί να συνυπάρχουν με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, ωστόσο δεν αποτελούν επακόλουθό του. 

Μύθος 4: « Οι μαθητές με μαθησιακές Δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα μόνο στα σχολικά μαθήματα. » 

Αλήθεια: Πολλές φορές τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα μόνο στον μαθησιακό τομέα, αλλά έρχονται αντιμέτωπα με ποικίλα συναισθηματικά και κοινωνικά εμπόδια. Πηγή των προβλημάτων θεωρείται η αδυναμία κατανόησης των αναγκών του παιδιού από τον στενό του περίγυρο και οι γνωστικές αδυναμίες. 

Μύθος 5 : « Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν αποτελούν ειδική εκπαιδευτική ανάγκη. » 

Αλήθεια: Σύγχρονες έρευνες κατέδειξαν την ύπαρξη νευρολογικών διαφορών στην λειτουργία του εγκεφάλου των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες. Επομένως, οι Μαθησιακές Δυσκολίες συνιστούν ειδική εκπαιδευτική ανάγκη και χρειάζονται εξειδικευμένα προγράμματα παρέμβασης. 

Συνοψίζοντας, τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν παιδιά με μια διαφορετική εγκεφαλική λειτουργία, τα οποία αν λάβουν την σωστή και εξειδικευμένη αντιμετώπιση είναι ικανά να ανταποκριθούν σε μαθησιακές και γνωστικές διαδικασίες με επιτυχία. Άλλωστε, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η ποιότητα αντιμετώπισης ενός παιδιού και όχι το μέγεθος της δυσκολίας του.   

Βιβλιογραφία 

William Lee Heward, Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση, ι’ έκδοση, εκδόσεις ΤΟΠΟΣ 

Τζιβινίκου, Σ. (2015), Μαθησιακές Δυσκολίες-Διδακτικές Παρεμβάσεις

Τσούγη Φωτεινή – Βαλεντίνα, Κατζόλη Δέσποινα – Ειρήνη, Γιαννέλου Παναγιώτα, Μαθησιακές Δυσκολίες – Δυσλεξία. Μια κριτική ματιά σε θεωρίες και μεθοδολογίες σχετικά με τη ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση της Δυσλεξίας. 

Κείμενο: Χρυσάνθη Σολωμού, Απόφοιτη επιστημών της εκπαίδευσης και κοινωνικής εργασίας.

►Βρείτε μας στο Facebook: shorturl.at/aknuQ
►Βρείτε μας στο Instagram: shorturl.at/vC079
►Βρείτε μας στο Linkedin: shorturl.at/isY08
►Επικοινωνήστε μαζί μας στο inmedhealth.blogspot.gr@gmail.com

Βρείτε μας στο Youtube!




*Οι απόψεις των εθελοντών αρθρογράφων είναι απολύτως προσωπικές και δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη του ιδιοκτήτη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια